Vírník


01.07.2017

Polétání na Slovensku na letišti Trnava Kopánka


04.11.2016

Téměř vrtulníkové přistání s vírníkem. Po podrovnání přidáním plynu zvýšit otáčky rotoru (vztlak) a pozvolným ubíráním plynu dosednout

21.07.2016

Žádost o pomoc při vyšetřování ukradeného vírníku


29.04.2016

Další krásný den strávený na letišti v Zábřehu. Den věnovaný kondičnímu létání a zejména tréninku nouzových přistání.

Pokus o záznam letů minikamerou z kokpitu. Kvalita nic moc. Příště bude lepší …

17.03.2016

Vlastíkův úžasný stroj a Peterův skvělý nápad na čtvrteční výlet vírníkem přes Břeclav. Díky kluci, že jste si v tom krásném dni vzpomněli na kolegu.

Let vírníkem MAGNI GYRO ORION M24 Zlín-Břeclav-Pálava-Zlín
Přílet-bohužel jsem blbě zapnul kameru
Odlet-šťastnou cestu

18.01.2016


11.09.2015

Po několikerém zrušení závěrečných zkoušek, díky nezvykle vysokým teplotám v průběhu léta, přišel okamžik pravdy. Počasí vyšlo na pátek na jedničku. Teplota kolem 24 stupňů, bezvětří. Po 40-ti minutovém rozlétání dopoledne přichází po obědě teoretická zkouška. Martin, Peter a já skládáme test úspěšně. Heinz je zatím na cestě na letiště a nikdo neví, kdy konečně dorazí. Jako první statečný nasedá s inspektorem do vírníku Peter. Po něm přijde moje maličkost. Sotva si zapneme bezpečnostní pásy začíná pršet. Déšť zesílil a padlo rozhodnutí, že budeme pokračovat v sobotu ráno. Sotva vystoupíme z vírníku déšť ustal. Tak přeci jen jdeme na to. Přesný sled prováděných činností si již nepamatuji. Slyším jen slova inspektora po vystoupení ze stroje: „prospěl“. Mám hroznou radost. Martin a Heinz musí se zkouškou počkat až na sobotní dopoledne. A protože jsou to kluci šikovní, tak samozřejmě při zkoušce uspěli. Jen Tomáš na zkouškách chyběl, bo si válel šunky u moře na dovolené. Budeme Ti Tome držet palce při příštím termínu!


  • 6.6.2015 – 94 minut trvající navigační let Zábřeh – Krnov – Hranice – Zábřeh s Borisem. Krásný zážitek spojený s pohledem na rodnou vesnici z ptačí perspektivy
  • 16. – 17.5.2015 – 166 minut tréningu završených třemi sólo okruhy. V kokpitu jen já, hromada nervů a nulová zkušenost se změnou těžiště v sóle. Předrotace a vzhled – kupodivu naprosto OK. Přistání s úmyslem „touch and go “ už byl horší. Při přitažení kniplu (po přistání a dosednutí příďáku) a přidání plynu šel vírník na zadní tak rychle, že si z průběhu „akce“ skoro nic nepamatuji. V paměti jsem vyhrabal informaci o stažení plynu s přitaženým kniplem. Po zastavení vírníku jsem se rozhodl, že to nevzdám. Takže zpět na dráhu, předrotace a vzlet. Vše OK. Po chvíli už jsem zase na finále. Tak co teda – bude to lepší? Při přistání jsem trochu vyplaval, ale daří se mi vše srovnat. Dosedám. Dál si moc nepamatuji, ale ve vzduchu jsem poměrně rychle a dobře. A opět finále s úmyslem plného přistání. S přechodovým obloukem jsem začal výše. Vyplavání se neopakuje a přiblížení je plynulé. Přitahuji jako blázen a dosedám předpisově na zadní podvozek více méně bez dopředné rychlosti. Příďák klesá a já se konečně mohu nadechnout. Opouštím dráhu a pojíždím směrem k hangáru. Dobržďuji rotor, dojíždím k hangáru, aretuji brzdu, vypínám rádio, avioniku, magneta a hlavní vypínač. Sundávám sluchátka a z náušníků ždímám cca 16 posledních minut mého života. Heinz osušuje slzy dojetí a Boris se potutelně usmívá. Gratulace přichází posléze. Jdu si odpočinout a snažím se vybavit nějaké detaily právě prožitých chvilek. Nejde to. Ale pocit mám nádherný.

25.-26.04.2015

Krásné počasí ovšem s jižním větrem až 10 m/s. Je to sice hodně moc přes povolený limit, ale v rámci výcviku je třeba zvládnout i poněkud extrémní podmínky.

Cvičné okruhy

18.-19.04.2015

Po delším čase konečně pokračování s výcvikem. Za víkend nalétáno 3,5 hodiny. Počasí bylo velmi příjemné a hlavně v neděli to bylo poznat na hustotě provozu. Nějaké videa je možné shlédnout na stránkách letecké školy Boris Lang.


22.02.2015

Seznámení s vírníkem Zen letecké školy Boris Lang ve Slezském aeroklubu


26.09.2014

Další dvě hodiny létání za mnou


17.09.2014

Výcvik – další hodina praktického leteckého výcviku

Tentokrát jsem se potkal s instruktorem Zdeňkem Jurečkem na letišti Přerov, kam přesídlila letecká společnost NIRVANA ze Zlína. V rozsáhlém areálu v blízkosti pojezdové dráhy C vyrůstá velký hangár stejně jako prodejna motorového paraglidingu s administrativními prostorami.

V každém případě jsem tentokrát na letiště jel sám, takže to bude bez fotografií. MTOčko bylo mimo plán ve vzduchu s jiným žákem, takže jsme se Zdeňkem opět opakovali důležitou teorii všeho o létání vírníkem.

Po cca 30 minutách MTOčko přifrčelo na odstavnou plochu nedaleko hangáru. Po předletové prohlídce už to šlo opět poměrně rychle. Nasednout, upravit a zapnout pásy, zkouška komunikace, ohlášení do rádia, nastavení výškoměru a už startuji motor. Přestože byl ještě vlažný nenaskočil. Trochu sytiče a opakovaný start je OK. Pojezdová dráha C je poměrně dlouhá, takže frčíme po žluté čáře směrem k hlavní betonové dráze 24, ze které následné sjíždíme na travnatý pás. Ohlášení do rádia a po udělení povolení už je to opět tady. Odjistit brzdu, ale držet, přípustí motoru zvýšit otáčky motoru 2,2 tis, knipl ve předu a mačkám tlačítko přerotátoru. Motor si brzy řekne o zvýšení otáček, aby utáhl rozbíhající se rotor. Po chvíli je třeba otáčky motoru dále zvýšit, aby se rotor roztočil až na 240 otáček za minutu. Uvolnit tlačítko předrotátoru, přitáhnout knipl na břicho, uvolnit brzdu a přípusť motoru na maximum. Vírník vyráží kupředu a je třeba bedlivě hlídat okamžik kdy se zvedne příď vírníku. Okamžitě je třeba povolit knipl směrem dopředu a snažit se držet příďové kolo jen kousek nad zemí. Vítr foukal v silných rázech a chvíli mi trvalo, než jsem si zvykl na rozlet v traverzu. Při rychlosti 80 km/hod již vírník poslušně začne stoupat. Po druhé zatáčce pravého okruhu stahuji otáčky motoru těsně pod 5 tis., protože jsme dosáhli okruhové výšky. Následuje let v horizontu „po větru“ pravého dráhy 24, kdy je poprvé trochu času rozhlédnout se po okolí. Nádhera …

Hlášení do rádia, třetí zatáčka, opět hlášení – base leg 24, čtvrtá zatáčka a dráha se blíží. Dostávám povel do sluchátek: „stáhnout plyn na doraz“. Vírník jde dolů na čumák. Kniplem udržuji rychlost 100 km/hod. Ve výšce cca 9 metrů nad zemí mírně přitahuji knipl dozadu. Vírník zvedá čumák, rotor zvyšuje vlivem vyššího úhlu náběhu rychlost, hned opět knipl povoluji a cca 4 metry nad zemí mírně přitahuji knipl. Nesmím moc, protože jinak začne vírník opět stoupat. Po dosednutí na hlavní podvozek dotahuji knipl na břicho. Rychlost rychle mizí. Při dosažení rychlosti chůze – knipl do neutrální polohy a dojezd. Brzda zajištěna. Přepnout pneumatickou brzdu rotoru a trimerem na kniplu natlakovat 6 barů do systému. Hlášení do rádi a vše začíná znovu a znovu – celkem 14 krát.

Jedenácté přistání bylo s překvapením. Po dosednutí jsem zaregistroval, že máme „chcíplý“ motor. Sice je nouzové přistání v osnovách výcviku pilota zahrnuto, ovšem ne už po dvou hodinách praktického výcviku. I Zdeněk byl trochu překvapený. Jeho optimistický tón hlasu při vyslovení věty: „alespoň máš za sebou první nouzové přistání“ mě potěšil. To jsem ještě netušil, že i další 3 přistání budou s vypnutým motorem.

Hodina utekla jako voda a je čas předat stroj dalším pilotům-žákům. Upřímně řečeno, ruku jsem měl od kniplu pořád trochu namoženou, ale končit se mi vůbec nechtělo. Už se těším na další létání.


26.07.2014

Výcvik – část 4. – Zahájení praktického leteckého výcviku

Hned z rána započal výcvik drobnou komplikací, a to zcela vybitou baterií MTO-čka. Nabrali jsme zpoždění cca 3 hodiny a sluníčko vyhnalo teplotu nad 30 stupňů. MTO-čko je, coby „kabrio verze“ vírníku, v takovém počasí vítané. Musím pokorně přiznat, že první hodina pilotování byla pro mě – pilota nováčka – poměrně zabíračka. Ještě teď slyším v hlavě Honzovy pokyny přicházející rychlostí tak 200 slov za minutu: „zvýšit rychlost – trimuj – drž horizont – levá 180° – sniž náklon – srovnej nohama – sniž rychlost – vyvážení těžký na ocas – let v horizontu na betonovou plochu na 12-ti hodinách …“. Nemám vůbec ponětí o běhu času, ale mám pocit, že mi „betonová“ ruka změkla tak po 30-ti minutách, přičemž po dalších 10-ti jsem si začal uvědomovat krásu letu v cca 500 metrech. Nejvýše jsme vystoupali do 2.500 feet (cca 800 metrů). Knipl vírníku je neuvěřitelně citlivý a je naprosto zřejmé, že bez poctivého tréningu by to zkrátka nešlo. Uvidíme, zda bude mít instruktor Honza Cvalinga dostatečně pevné nervy …


16.07.2014

Výcvik – část 3. – Zkouška radiotelefonisty letecké pohyblivé služby

 


23.06.2014

Výcvik – část 2. – teorie

  • Aerodynamika a mechanika letu
  • Letecká meteorologie
  • Letecká navigace
  • Letecké motory
  • Letecké předpisy
  • Letecké přístroje
  • Vrtule
  • Stavba a konstrukce letadel
  • Spojovací postupy a předpisy

25.04.2014

Výcvik – část 1. – seznamovací let

  • prohlídka stroje na zemi
  • lehké proklepnutí vědomostí z letové příručky Calida
  • ve vzduchu: otestování mých reakcí na přetížení a poměrně zajímavou obrátku 180° z nulové rychlosti (zavisení) – knipl plná levá při současně plně vyšlápnutém levém pedálu směrovky. Manévr, který zvládne jen vrtulník a vírník
  • v bezpečné výšce (min 330 metrů) jsem si osahal knipl a pedály směrového kormidla
  • čas v kokpitu plyne opravdu rychle, takže půl hodina utekla poměrně rychle. Trefili jsme se přesně do tankovací pauzy vojenského vrtulníku. Soukromé letiště v Prostějově těsně sousedí s vojenským letištěm, kde téhož dne trénovali paragáni, kteří nám krásně zpestřili páteční dopoledne.



01 Seznámení s vírníkem
02 předletová prohlídka
03 Vzlet
04 Chyby při vzletu
05 Fáze letu
06 Přistání
07 Chyby při přistání
08 Let po okruhu
09 Boční vítr
10 Nouzové případy
Vírník BAD 12 od české firmy Bauer aviation
Gyrocopter: Zero Speed Landing
Precizní přistání
Autogyro ELA Cougar et 07S
Nácvik přistání při výpadku motoru
Skok s padákem s vírníku
Ultra light Autogyro
Ken Wallis MBE.Flies his AutoGyro for WMFC. 2nd Oct 2010
Ken Wallis přežil nehodu na vírníku
Autogyro Airbet crashes after start behind power curve
Gyrocopter crash rotor flapping during the take off
Gyroplane Gyrocopter Crash Emergency landing
Gyrhino Gyrocopter doing a jump takeoff
Vírník tak trochu jinak
Z historie virníků
Zkouška záchranného systému pro vírníky a vrtulníky od české firmy STRATOS 07 s.r.o. vyrábějící balistické záchranné systémy a záchranné padáky.
 


…..